Autobusi su danas u Splitu i okolnim mjestima zaustavili vožnju na desetak minuta i to zbog nedavnog brutalnog napada na vozača autobusa na liniji broj 12.
Vozači su prošle godine napadnuti pet puta, a od početka ove godine napadnuti su već četiri puta. Mirni prosvjed održao se na svim mjestima na kojima su se autobusi zatekli, a sindikalisti traže da se napad na vozače izjednači s napadom na službenu osobu ili da se kazne za napadače postrože.
Kažu sa su danas skrenuli pozornost nadležnima na njihove probleme, no ukoliko se ništa ne riješi, autobusi će stati i u Osijeku, Zagrebu i Rijeci: „Predlažemo da se zatvaranjem vozačke kabine ona fizički odvoji od putničkog prostora, ugradnju video nadzora na sva vozila kako bi počinitelji mogli biti prepoznati i poslije kazneno gonjeni, da policijski djelatnici budu što bliže mjestima potencijalnog napada kako bi što brže reagirali na poziv te zatražiti od Ministarstva pravosuđa dosljednu primjernu jer zakon je dobar samo se ne primjenjuje“, kazao je predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske, Ante Jelić. Traže i da se napadaču zabrani pristup autobusima na određeno vrijeme i kaznit ga i zabranom zaposlenje u gradskim tvrtkama. U izmijenjenom Kaznenom zakonu vozači nisu dovoljno jasno istaknuti kao službene osobe, pa odredbe svatko može tumačiti na svoj način, rekao je odvjetnik Blaženko Lozo: „Postoji jedna, dosta široka definicija pod kojom bi se možda mogla čak i ova djelatnost podvesti. Druga stvar je da poslodavac koliko-toliko poboljša uvjete rada jer u Splitu to još nije napravljeno, za razliku od Zagreba gdje vozač nije direktno u kontaktu s putnicima već je odijeljen. U Splitu očito još nema sluha kod poslodavca da se ide u takav dodatni trošak u koji bi se išlo s dodatnim pritiskom koji sindikatu stoji na raspolaganju, a to je naravno – štrajk.“
Vozači traže i da poslodavac poboljša naplatu kazni za vožnju bez karte, dok od prometnog redarstva očekuju da im “očisti” ulice i autobusne stanice od nepropisno zaustavljenih i parkiranih vozila, te nelojalne konkurencije. Najčešće su napadnuti vozači na splitskim linijama broj 3, 9 i 18, rekao nam je vozač Tomislav Maras, koji nakon što je u napadu mlađeg muškarca na Benama „izvukao deblji kraj“, razmišlja o promjeni posla: „Na moju grešku, otvorio sam vrata nakon čega sam poprskan suzavcem po očima. Za svoj slučaj mogu reći da su putnici podijeljeni, neki su mene okrivili, a neki napadača. Iskreno sam razočaran ovim poslom, a i putnicima i ponašanjem prema nama.“
Direktor tvrtke Promet, Željko Krnić, istaknuo je kako i sada dio novijih autobusa ima antivandalske kabine i video nadzor: „Nova vozila koja su u planu za slijedeću godinu, a nabavit ćemo ih oko 30, u pravilu će imati i jedno i drugo. Primarno bi najviše trebali raditi na tome da spriječimo povod, a to je da što manji broj putnika u vozilu bude bez karte jer primarni uzrok konflikta između vozača i putnika je upravo karta“.
Putnicima nije smetalo što svoj autobus moraju čekati duže zbog prosvjeda: „Podržavamo vozače jer mislimo da tome treba stati na kraj, bilo kako. Mislim da su ti napadači ljudi koji nisu baš psihički stabilni. Treba ih strogo kazniti pa ih neće napadati, treba ih na psihijatriju voditi. Svi smo frustrirani, svima je teško, onda bi se tako mogli svi, svugdje, za sve tući kad bi tako postupali. Treba uvesti veće kazne za počinitelje jer obično čekamo da se nešto loše dogodi pa tek onda mijenjamo zakon.“