Nazvali smo Špiru Cokarića, pročelnika Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i redarstvo, i zamolili ga da nam malo prokomentira stanje s parkingom u Splitu. Naime, u splitskoj Istarskoj ulici zadnjih dana komunalno redarstvo ljudima dijeli upozorenja, kazne, pauk pojačano radi. Zanimalo nas je zašto se to događa?
„Prometno redarstvo je dobilo sve potrebne papire da može početi s legalnim radom. Ovo je faza u kojoj ne idemo s kažnjavanjem već pokušavamo edukativno djelovati, po cijelome gradu, pa tako i u Istarskoj ulici. Kad se vozilo zatekne nepropisno parkirano vozačima se na automobilu ostavljaju obavijesti. Nije to nikakav ‘napad’ na Istarsku ili taj kvart, to se radi po cijelom gradu. Što se tiče pauka i uklanjanja vozila, to djelovanje od prometne policije još nismo preuzeli u prometno redarstvo. U fazi smo sinkronizacije softwarea između pauka i prometnog redarstva te očekujemo da ćemo za 10 ili 15 dana s prometnim redarima krenuti i s tom aktivnosti. Znači, uklanjanje vozila još uvijek regulira policija. Iz kontakta s policijom znam da se to radi samo ako vozilo stvarno ometa odvijanje prometa. Tako da ne bih rekao da se radi o ‘napadu’ na Istarsku i na zonu oko Istarske. To se radi po cijelom gradu jer i građani prijavljuju otežani promet i u dosadašnjem iskustvu, a osobno sam provjeravao s policijom, u 99% slučajeva nalog za ‘dizanje’ je bio opravdan, da ne kažem 100%.
Tijekom kolovoza je iz Istarske ulice premješteno 27 vozila, iz Tolstojeve tri, to su podaci koje imam. E sad, tamo je napravljena nova regulacija prometa u odnosu na izvođenje radova, a Istarska je duga ulica i nije samo gdje se radi novi objekt. U sklopu dozvole i suglasnosti za izvođenje radova na toj lokaciji napravljen je projekt regulacije prometa kojega se svi vozači i građani moraju pridržavati jer on jedini omogućava i nekakvo parkiranje, odvijanje prometa i izvođenje radova. Ponovo bi apelirao na građane, ne samo na području Istarske, nego u cijelom gradu, da će svima bit lakše ako se vozila parkiraju u skladu s propisima“, kaže Špiro Cokarić.
Zanimalo nas je gdje, u ovoj situaciji, stanovnici Istarske uopće mogu parkirati svoje vozilo.
„Pa gledajte, mi smo sad s ovom izgradnjom izgubili oko 160 parkirnih mjesta na onom parkiralištu za koje se već dugi niz godina znalo da će prestat to biti i da će početi gradnja jer pravo građenja na tom terenu postoji već 12 ili 13 godina, ako ne i više. Sad je došla faza da je investitor sredio dokumentaciju i da može početi s radovima. Parkiralište je bilo pod naplatom i građani su tamo vjerojatno imali pretplatnička parking mjesta. Sada radimo na osposobljavanju jednog dodatnog parkirališta u centru grada te smo pri kraju s papirologijom. Onda ćemo u sklopu tog parkirališta i ostalih parkirališta u toj zoni izvršiti preraspodjelu i stanarima koji su zatražili pretplatničku kartu, koja, ponavljam, ne garantira slobodno parkirališno mjesto, omogućiti njeno izdavanje. Problem parkiranja je svugdje jer u svakom kvartu nam je slična situacija“, odgovorio je pročelnik Upravnog odjela za komunalno gospodarstvo i redarstvo.
Riješena nema. Znalo se da će se Small Mall graditi, dakle znali su građani ali i službe koje su trebale reagirati na vrijeme. Ljudi se bune ne samo zbog smanjenog broja parking mjesta nego zato što u svojoj ulici više nemaju toliko besplatnih parking mjesta.
„Gledajte, svatko se može buniti. Zašto bi u nekoj ulici u centru grada parkiranje bilo besplatno, a u susjednoj ulici ne. To je sad drugo pitanje. Po mojem mišljenu, ne kao pročelnika, nego kao običnog građanina, najveći problem je taj što je Istarska postala prometna, a to je morala postati da bi se tamo izgradio objekt. Da nema dovoljno parkirnih mjesta, to znamo svi ali je problem složen za riješit ga preko noći. Zato se i s investitorom dogovorilo da u sklopu objekta bude javna garaža od 500 parkirnih mjesta, što je tri puta veći kapacitet od prije, koja je dobrim dijelom amortizirati i riješiti problem parkinga u tom dijelu grada“.
Da, ali objekt će biti završen tek za dvije godine, a ljudi u međuvremenu moraju negdje parkirati plus je veliki je pritisak turista. Također, znamo da se tražila prenamjena te javne garaže pa je pitanje hoće li na kraju tu biti 500 parking mjesta.
„Tu će sigurno biti 500 parkirnih mjesta jer je takva dozvola i takav je ugovor s investitorom. Tu nema dileme“.
„Tamo se otvorilo četiri, pet hostela pa pokušavamo shvatiti gdje će svi ti ljudi parkirati svoje limene ljubimce“, kazali smo gospodinu Špiru.
„Teško je odgovoriti na to ad hoc. Parking mjesta nedostaje, pokušavaju se naći rješenja, gdje se može napraviti dodatno parkiralište. U centru grada to je teško. Jedno od rješenja je kao ovo što je sad, gdje se radi objekt u sklopu kojeg će biti parking. Sutra je možda riješene na Ujevićevoj poljani gdje će se možda graditi objekt pa i onda garaže. To je način za rješavanje problema jer slobodnih lokacija ima vrlo malo da bi se moglo reći evo ovdje ćemo graditi garažu. Sva sada dostupna mjesta su već parkirališta. Činjenica je da je grad Split postao turistički atraktivniji, da dolazi sve više turista ali sami standard se poboljšao u odnosu na kad se počeo graditi Split. Mi recimo na Splitu 3 isto imamo problem kao i u centru grada. A Split 3 kad se projektirao, projektanti su dobili nagrade ali su tada bili standardi 1,2 parkirna mjesta po stanu, a danas bi bilo normalno da za svaki stan da ima dva parking mjesta. To je disproporcija između onoga što je izgrađeno po tada važećim zakonima i današnjeg objektivnog stanja. Problem nije jednostavan. Gradska uprava traži riješene za dodatna parking mjesta ali ne može se riješiti preko noći. I na kraju, poruka za sve stanovnike Istarske, uredit će se parking pored Elektrodalmacije, uvest će se naplata jer ona pomaže stanarima, povećava frekvenciju korištenja jer danas puno ljudi traži besplatno mjesto pa tu ostave auto i po nekoliko dana. Kad se uvede naplata, priča je malo drugačija u korištenju i onda stanari koji imaju povlaštenu pretplatu lakše dođu do slobodnog parking mjesta“.