Projekt ‘Čiste i uređene gradske okućnice’

0

Površina okućnica svih zgrada (višekatnica i privatnih kuća) u  gradu Splitu mnogo je veća od površine cijelog Marjana.

Ta činjenica jasno govori o njihovoj važnosti u estetskom, hortikulturnom zdravstvenom, ekološkom, turističkom i ekonomskom pogledu za grad Split i njegove stanovnike.

Projekt „Čiste i uređene gradske okućnice“ Okućnice su „dnevni boravak“ (ili bi to trebale biti) na otvorenom prostoru za stanare zgrada kojima one pripadaju. Različite su po veličini i konfiguraciji zemljišta a svrha im je omogućiti stanarima da uživaju u njihovom estetskom „zelenom“ izgledu, šetnji, odmoru na svježem zraku, međusobnom druženju, igri za djecu, šetnji za kućne ljubimce, susret sa susjednim stanarima, sadnju stabala, ukrasnog bilja i eventualno, po dogovoru i individualnoj želji, korisnog povrća.

Flora koja je na okućnici već postojala ili je naknadno posađena često se zanemaruje do te mjere da nekontrolirano raste, mnoge se grane stabala i ostalih biljaka osuše i gomilaju jer se ne uklanjaju, trava i korov rastu bez nadzora, raznovrsni otpad uključujući otpale listove s vremenom se nakuplja i sve zajedno dovodi do toga da okućnica postaje estetski neugledna, onemogućava slobodno  hodanje, odmor, igru i svako drugo druženje a istovremeno predstavlja potencijalnu opasnost od ozljeda za djecu i starije osobe, stvara podlogu za množenje nepoželjnih insekata, glodavaca i zmija a treba uzeti u obzir i mogućnost zaraze pa i požara.

Projekt „Čiste i uređene gradske okućnice“ Često se može primijetiti da prolaznici i brojni turisti s nelagodom i čuđenjem gledaju na zapušteno stanje brojnih okućnica u gradu koje stvaraju neurednu sliku grada (npr. u SAD-u susjed po zakonu može tužiti susjeda koji zanemari i zapusti uređivanje svoje okućnice jer ugled susjeda i vrijednost njegove kuće u očima potencijalnog kupca padaju zbog nemara takvog susjeda). Voditelji stanouprava očito ne pokazuju interes za izgled i korištenje okućnice, već prikupljena financijska sredstva stanara uglavnom koriste za popravak zgrada.

Tako su stanari prepušteni sami sebi, i nažalost, često ni oni nemaju ni volje, ni poticaja, ni samoinicijative pa ni znanja kako se najbolje organizirati da bi svoju okućnicu maksimalno iskoristili za ukupni boljitak svoje obitelji i svih stanara u zgradi u kojoj stanuju, a indirektno za ljepši izgled grada u kojem žive.

Mogući i vjerojatni razlozi za takvo stanje su slijedeći:

  1. Nedostatak inicijative uprave grada, gradskih kotareva, voditelja stanouprave, turističke zajednice i samih stanara za dogovor o prihvatljivom načinu uređenja i korištenja okućnica.
  2. Mlađi stanari će možda reći da nemaju vremena za takvu aktivnost a stariji da nisu fizički sposobni za fizički rad u vrtu.
  3. Potencijalni strah ukućana od eventualnog dodatnog financijskog „troška“.
  4. Nedostatak ekološke, estetske, ekonomske i „turističke“ svijesti nekih stanara.
  5. Nedostatak vrtnog alata (može se riješiti na više načina).

Uvjeti za realizaciju projekta „Čiste i uređene gradske okućnice“

  1. Realizaciju projekta treba započeti u jednom Gradskom kotaru koji bi trebao poslužiti kao ogledni primjer ostalim Kotarevima.
  2. Upoznati vijećnike izabranog GK i voditelja stanouprave s projektom i odrediti prvu okućnicu s kojom bi projekt započeo.

Bila bi velika pomoć da mediji prate ovu akciju da bi stanari ostalih zgrada i kotareva  u gradu bili što bolje upoznati s ciljem projekta i načinu njegovog izvršenja i ohrabriti ih da se i oni pridruže ovoj korisnoj i plemenitoj akciji. Bilo bi korisno da lokalne novine i portali uvedu redovitu rubriku o realizaciji ovog projekta i donositi fotografije i imena stanara onih okućnica koje se prijave kao očišćene i uređene što bi bio veliki poticaj ostalim sudionicima u ovoj ekološkoj akciji na razini grada Splita.

  1. Odrediti vlasnost okućnice, njezinu veličinu, konfiguraciju, sadržaj i stanje svega onoga što se nalazi na okućnici.
  2. Izvršiti popis svih stanara zgrade kojoj pripada okućnica (upisati br. mobitela i e-mail adresu) te dogovor za zajednički sastanak stanara s voditeljem stanouprave, predsjednika GK i autora projekta na kojem bi se objasnio cilj i način realizacije projekta.
  3. Odrediti jednog stanara iz zgrade koji bi bio voljan voditi i nadzirati zajedničke ili pojedinačne akcije na okućnici te voditi pismenu evidenciju o akcijama i raznim tehničkim podacima.
  4. Biti u kontaktu s Parkovima i nasadima i drugim relevantnim institucijama za eventualnu stručnu pomoć i savjete.

Plan rada

  1. Dogovorenom zajedničkom akcijom stanari trebaju očistiti okućnicu od eventualnog otpada
  2. Pokositi travu, korov, sakupiti ili odrezati sve suhe grane i podrezati nabujalo raslinje
  3. Sakupiti komunalni i biootpad u plastične vreće i staviti ih pored kontejnera za otpad.
  4. Dogovoriti s voditeljem stanara o mjesečnom ili tromjesečnom dežurstvu svakog od stanara zgrade u smislu dnevne kontrole i održavanja okućnice u stanju kakva bi bila nakon prve zajedničke akcije (npr. pokupiti neki papirić, bocu, praznu kutiju cigareta ili najlon kesu koje vjetar nanese ili ih odbaci neki nesavjesni sugrađanin u prolazu).
  5. Bilo bi poželjno (iz ekonomskih, ekoloških i edukativnih razloga) da stanari međusobno dogovorno podijele dio slobodne površine okućnice zasiju ili posade presadnice nekog domaćeg povrća (npr. peršin, selen, salatu…) na oko 1, 2 ili više metara četvornih za svakog stanara što može biti dovoljno za jednu obitelj. Održavanje takvog „mini povrtnjaka“ može se obavljati kao neku vrst zabave na svježem zraku uz minimum vremena, bez većeg financijskog troška i fizičkog napora uz osjećaj osobnog zadovoljstva da se bez uporabe raznih kemikalija može imati svježe povrće za dnevne obiteljske potrebe i tako doprinijeti svojem kućnom budžetu i uživati u svježem i ekološkom povrću.

Potreban alat

Alat može (prema dogovoru) biti  zajednički ili pojedinačni za svakog stanara. Za prvu i početnu akciju može se alat uzeti i na povrat od grada preko Parkova i nasada i Gradskog kotara a mogu ga stanari i zajednički kupiti i koristiti. Za one koji smatraju da ne mogu odvojiti financijska sredstva za alat (iako se radi o relativno malim sredstvima), gradski kotar i autor projekta će se pobrinuti da ga dobiju na posudbu za početne veće akcije.

  1. Rukavice (10-15 kn).
  2. Male škare (15 -20 kn).
  3. Mala preklopna (džepna) pila ( 50-70 kn).
  4. Mali mašklin ( 50 kn).
  5. Grablje – zajedničke (oko 50 kn).
  6. Plastične vreće za otpad (10 vreća oko 5 kn)
  7. Voda – za zalijevanje biljaka, cvijeća i eventualno povrća može se bez troška koristiti voda iz kuhinje (npr. kod pranja voća i povrća itd.) s kojom se napune plastične boce za zalijevanje vrta. Zimi je potrošnja vode zbog kiša minimalna a ljeti nešto veća.

Zaključak

Uređivanje i održavanje okućnica na način kako je izneseno u ovom projektu doprinosi ne samo ljepšem izgledu zgrade kojoj okućnica pripada već i grada Splita u kojem živimo. Takva aktivnost također doprinosi našem fizičkom i duševnom zdravlju te osobnom zadovoljstvu što pojedina uređena zelena okućnica doprinosi povećanju ukupnog kapaciteta „pluća“ grada a time i zdravijeg življenja njegovih građana. Uređivanje i održavanje okućnica treba se doživljavati kao ugodno druženje i tjelovježbu na svježem zraku, kao izraz naše kreativnosti u prirodi a time i općem doprinosu ljepoti i zdravlju grada. Na taj način dajemo dobar primjer našoj djeci i unucima kako razvijati korisne radne navike te ljubav prema prirodi i gradu u kojem živimo.

Nadam se da će ovaj projekt potaknuti sve upravne strukture i institucije u gradu kao i sve ljude dobre volje da dadu svoj doprinos u njegovoj realizaciji za dobrobit svih stanovnika Splita.

Dr. Joško Kalilić
e-mail: josko.kalilic@gmail.com