Noć u muzeju Brodosplita

0
Foto: PR

Muzej brodogradilišta Brodosplit posvećen je razvoju splitske brodogradnje od pretpovijesti do danas, osnovan 1987. u sklopu Odjela za informiranje tadašnjega SOUR-a Brodograđevne industrije Split. Smješten je u zgradi uz glavni ulaz brodogradilišta, na približno 420 m2 prostora, koji je uredio arhitekt Ante Svarčić.

Osim arhivske građe, fotografija i manjih predmeta vezanih uz tisućljetnu povijest brodogradnje u Splitu i okolici (tesarski alat, natpisi s brodova, instrumenti za plovidbu, brodske zastave i sl.), među izlošcima ističe se više od 70 maketa brodova izgrađenih u splitskom brodogradilištu u od njegovog osnutka do danas i predstavlja najveću kolekciju modela brodova na Jadranu.

Modeli starih brodova svjedoče koliko su još u starom vijeku (2-1 st. p. n. e. ) brod i plovidba prisutni i neophodni u svakodnevnom životu naših predaka, ali također ostaju i dokaz njihove brodograđevne vještine. Dolazak Slavena u naše krajeve vezan je za VI-VII st. Iako su se do tada služili veoma primitivnim plovilima (ladva-jednodub također je izložen među eksponatima), ubrzo prihvaćaju daleko složeniji način gradnje koji su zatekli kod starosjedilaca.

Tako su izložene makete brodova duljine svega nekoliko metara te makete putničkih, obalnih i oceanskih brodova duljine veće od šest metara. Poput prvog željeznog broda, parnog tegljača Konjic duljine 17 m koji je porinut 1936, obalno putničko-teretnog parnog broda Sarajevo (1939), u kojem su po prvi put bili ugrađeni lavandini za ruke i koji je plovio na liniji Split-Metković, oceanskog putničkog broda Rosa da Fonseca za brazilskog naručitelja i duljine 150 metara (1962), putničkog broda Amorella, broda za prijevoz iscijeđenog narančinog soka Orange Star, podmornica klase Heroj i Sava i minopolagača Krka i Cetina te obalno ophodnog broda Omiš.

Lučki remorker Supaval, izgrađen u Brodosplitu sredinom XX. st., parni tegljač Vridni, izgrađen 1894. u Brgudima kraj Rijeke, te oklopno vozilo izgrađeno za Domovinski rat, na otvorenome izloženi su u krugu brodogradilišta. Muzej je tijekom djelovanja razvio i vlastitu izdavačku djelatnost. Danas je zatvorenoga tipa.