Postoji izraz “kupiti mačka u vreći” kojim se koristimo kada smo prevareni prilikom kupovine. Upravo s tim nazivom, “Ne kupujte mačka u vreći” pokrenuta je nacionalna kampanja kojom se građane želi informirati o rizicima , te educirati ih kako ne nasjesti i kupiti krivotvorene i piratske proizvode putem interneta.
Hrvati na internetu najviše kupuju odjeću i obuću, filmove i glazbu, a od naručenih gotovo 3500 proizvoda prošle godine , samo 3 su bili originali.
Na internetu ne vidi se je li riječ o originali ili “lažnjaku” , a oni mogu biti potencijalno opasni , rekla nam je zamjenica ravnateljice Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo, Ana Rački Marinković:
Ima ih sve više i preko društvenih mreža, tu se obično radi i o nekvalitetnim ali i dosta opasnim proizvodima. Kod lijekova i dodataka prehrani to je izuzetno opasno, ali rizik postoji i kod drugih proizvoda , recimo igračaka koje su građani dosta skloni kupovati putem interneta. To su proizvodi koji mogu biti vrlo opasni, od korištenja opasnih boja i materijala.Isto tako i odjevni predmeti.
Srećom Hrvati ne kupuju lijekove putem interneta, no ponekad svjesno kupuju krivotvorenu odjeću i obuću, jer su jeftiniji od originala, a piratske sadržaje s interneta preuzimaju čak rađe nego li građani u ostalim europskim zemljama
Znaju nasjesti na internetsku domenu “eu” , jer ona ne znači da se radi o proizvodima iz Europske unije. Najčešće je riječ o Kini , Indiji i drugim državama jugoistočne Azije , pa bi se svakome ako su te države navedene kao mjesto isporuke , trebala “upaliti crvena lampica” . Sumnju treba izazvati i nerealno niska cijena, rekla nam je Ana Rački Marinković:
Najbolji način da se zaštite je da jednostavno kupuju originalne proizvode putem ovlaštenih internetskih trgovina, da naručuju direktno preko stranica nositelja brenda i njihovih ovlaštenih distributera i onda se mogu pouzdati da neće naići na krivotvorinu.
400 potrošača godišnje im se požali na krivotvorenu robu, rekla nam je voditeljica Odjela za Europski potrošački centar Hrvatske, Danijela Marković Krstić koja ima praktičan savjet:
Ukoliko im se trgovac više ne javlja na njihove pritužbe da je roba krivotvorena i da su oni dovedeni u zabludu, savjetujem da povuku ta sredstva u dogovoru s kartičnom kućom. Neka im predoče dopis od Carine da je roba krivotvorena i da su bili jednostavno prevareni.
Kampanju je pokrenula Koordinacija za provedbu prava intelektualnog vlasništva u suradnji s nadležnim institucijama, a osim radijskih i video spotova, građane će na to upozoriti informativni materijali u poštanskim uredima, kinima, nekim trgovinama i internetskim oglasnicima.
Pokrenut je i besplatni broj 0800122 .