Vlada Republike Hrvatske je pokrenula projekt e-Građani kako bi modernizirala, pojednostavila i ubrzala komunikaciju građana i javne uprave te povećala transparentnost javnog sektora.
Sustav e-Građani, pored Središnjeg državnog portala koji predstavlja javni dio sustava, čine i Osobni korisnički pretinac i Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav. Te komponente omogućavaju sigurnu i naprednu elektroničku komunikaciju s javnim sektorom.
Osobni korisnički pretinac omogućava izravan pristup elektroničkim uslugama javne uprave i primanje osobnih elektroničkih poruka javne uprave, a dostupan je i kao aplikacija za pametne telefone (trenutno samo kao aplikacija za operativni sustav Android).
Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav omogućava korištenje elektroničkih vjerodajnica za jedinstvenu prijavu na elektroničke usluge uključene u sustav e-Građani. Ukoliko građanin već ne posjeduje elektroničku vjerodajnicu s Liste prihvatljivih vjerodajnica, može je zatražiti i dobiti na označenim šalterima u poslovnicama Financijske agencije (FINA) u Republici Hrvatskoj (Pristupnica). Popis poslovnica u kojima možete zatražiti ePass, odnosno mToken vjerodajnicu možete pronaći na internetskim stranicama ePass te mToken.
Široki raspon usluga
Putem elektroničkih usluga koje su trenutno uključene u sustav e-Građani, moguće je:
- zatražiti elektroničke izvode iz matične knjige rođenih ili vjenčanih,
- provjeriti svoj upis u registru birača,
- informirati se o ocjenama djeteta u školi (Popis škola u e-Dnevniku),
- provjeriti izabranog liječnika,
- naručiti Europsku karticu zdravstvenog osiguranja,
- zatražiti svoju elektroničku radnu knjižicu,
- informirati se o očekivanom iznosu mirovine,
- registrirati se kao potencijalni posloprimac,
- provjeriti uplaćene doprinose u drugi stup mirovinskog osiguranja,
- pribaviti potvrde od REGOS-a,
- provjeriti svoju poreznu knjigovodstvenu karticu,
- provjeriti svoje podatke u OIB sustavu ili
- administrirati svoj elektronički identitet.
Plan je u sljedećem razdoblju uključiti i sve ostale elektroničke usluge koje tijela javnog sektora trenutno pružaju građanima putem svojih internetskih stranica: od lokalne samouprave, županija do državnih institucija, ali i potaknuti institucije javnog sektora da razviju bolje i korisnički orijentirane elektroničke usluge. Posljednja usluga koja je dodana u sustav je obavijest o početku blokade računa koja sadrži slijedeće podatke: broj osnove za plaćanje temeljem koje su računi ovršenika blokirani, ovrhovoditelja po osnovi za plaćanje i ukupan iznos blokade ovršenika u trenutku kreiranja poruke koja se dostavlja u Osobni korisnički pretinac. Obavijest o početku blokade računa i obavijest o deblokadi računa dostavljat će se korisniku bez naknade u njegov Osobni korisnički pretinac odmah po nastanku događaja blokade odnosno deblokade računa.
Nove usluge u sustavu e-Građani u narednih 6 mjeseci bit će: uvid u sustav socijalne skrbi (e-Potvrde o ostvarivanju socijalnih prava), e-Potvrda o redovitom školovanju i e-Potvrda o statusu redovitog studenta, upisivanje u škole, te mogućnost dobivanja uvjerenja o prebivalištu (e-Prebivalište).
U prvih šest mjeseci sustav broji 140 tisuća registracija, a građani su se ukupno prijavili 1.142.183 puta.
Razvoj sustava e-Građani koordinira Ministarstvo uprave, a partneri su Agencija za podršku informacijskim sustavima i informacijske tehnologije (APIS IT d.o.o.), u dijelu razvoja Osobnog korisničkog pretinca, te Financijska agencija, u dijelu razvoja Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava. Za financiranje sustava e-Građani zaduženo je Ministarstvo financija. Pored toga, u razvoj sustava e-Građani trenutno su uključene i mnoge druge institucije: Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo pravosuđa, Ministarstvo poljoprivrede, Porezna uprava, CARNet, SRCE, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje, Hrvatski zavod za zapošljavanje i REGOS.
Korisnička podrška
U okviru realizacije Projekta e-Građani uspostavljen je Kontaktni centar za e-Građane koji će pružati informativnu podršku građanima te odgovorati na tehničke upite za servise NIAS, Osobni korisnički pretinac, ePass, mToken i mojID.
Za upite Kontaktnom centru za e-Građane, molimo kontaktirajte:
Kontaktni centar za e-Građane
e-mail: pomoc@e-gradjani.gov.hr
telefon: 072 200 027